آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

applied chemistry 8 آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

رشته شیمی کاربردی

معرفی رشته شیمی کاربردی + افراد مناسب و بازارکار

رشته شیمی کاربردی یکی از گرایش های شیمی می باشد که در صنایع مختلفی حائز اهمیت است. این رشته همواره باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و فارغ التحصیلان می توانند با توجه به دانش و توانایی های خود به انجام کارهای مختلفی بپردازند. در ادامه جهت آشنایی کامل با شیمی کاربردی، اهداف، افراد مناسب و… همراه ما باشید.

معرفی رشته شیمی کاربردی

شیمی‌دان ها به مطالعه ساختار، خواص،‌ ترکیبات و تغییر شکل مواد می پردازند. اما رشته شیمی کاربردی همانطور که از نام آن نیز مشخص است با هدف آماده کردن دانشجویان برای انجام فعالیت هایی بیش از مطالعه و تحقیق به وجود آمده است. شیمی کاربردی حد وسط میان مهندسی شیمی و شیمی محض در مقطع کارشناسی است و هدف این رشته استفاده از آموخته های شیمی محض در صنایع مختلف می باشد. البته شیمی محض و شیمی کاربردی در تعداد واحدها و دروس تفاوت چندانی ندارند اما رشته مهندسی شیمی تنها حدود ۲۰ واحد از دروس شیمی را دارد و بیشتر به رشته های مکانیک نزدیک است.

applied chemistry 2 آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

رشته شیمی کاربردی علمی مرتبط با عناصر شیمایی و ترکیبات آنها

این رشته به عناصر شیمایی و ترکیبات آنها، اتم ها، مولکول ها و برهم کنش میانشان مرتبط است. تقسیم بندی علم شیمی به گرایش های شیمی کاربردی و محض توسط انجمن جهانی شیمی محض و کاربردی صورت گرفته است و در ایران نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی این کار را انجام داده است.

اهداف رشته شیمی کاربردی

این رشته با نگرشی تازه و استفاده از دانش بدست آمده علم شیمی در زمینه های مختلف ایجاد شده است. شیمی کاربردی در مقطع کارشناسی با بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب، ساختار و ویژگی های ماده و کنترل آزمایشگاهی فرایندهای شیمایی همراه است.

applied chemistry 3 آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

شیمی کاربردی با هدف استفاده از دانش بدست آمده در صنایع ایجاد شده است

به طور کلی شیمی کاربردی از دو قسمت مختلف تقسیم شده است که عبارتند از

۱. بخش علم شیمی: به عنوان یکی از علوم پایه در موارد مختلفی مانند بیولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بیوتکنولوژی و برخی از رشته های مهندسی

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع روش های پرورش ماهی قزل آلا و شرایط آن

۲. بخش صنایع شیمی: به عنوان علمی پرکاربرد برای تولید محصولات با استفاده از تغییر یا ترکیب مواد اولیه

افراد مناسب برای رشته شیمی کاربردی

شیمی کاربردی رشته ای جذاب برای افراد کنجکاو است. در این رشته دانشجویان با اتم ها، عناصر، مولکول ها، یون ها، ساختارهای مواد، خاصیت، رفتار و تغییرات آنها سروکار دارند. فارغ التحصیلان در محیط کار معمولا مشغول سنتز (انجام یک یا چند واکنش شیمیایی برای تولید مواد جدید و کاربردی) هستند. شاخه ای از این علم نیز وجود دارد که افراد سعی می کنند با سنتز مواد طبیعی یا کم ضرر برای محیط زیست به طبیعت کمک کنند که به آن شیمی سبز گفته می شود.

applied chemistry 7 آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

شیمی کاربردی رشته ای مناسب برای افراد کنجکاو و با اراده

معمولا علاقه مندان رشته شیمی به علت ها یا ساختار مواد اهمیت می دهند. پس اگر شما نیز به تحقیق و کار در محیط آزمایشگاه با مولکول ها و مواد شیمایی علاقه مند هستید احتمالا از تحصیل در رشته شیمی کاربردی لذت خواهید برد.

همچنین فیزیک و ریاضی نیز در این رشته کاربرد زیادی دارند و دانشجویان مقطع کارشناسی باید در دو ترم اول درس های پایه ای مثل ریاضی عمومی، فیزیک پایه و همچنین شیمی عمومی را پاس کنند که بدین منظور باید دروس دوران دبیرستان را به خوبی یاد گرفته باشید. مطالب درس شیمی دبیرستان نیز به طور گسترده تر در این دوره به کار می آیند.

از آنجایی که تحقیق و پژوهش عضو جدانشدنی این رشته است به صبر و پشتکار نیاز دارید و باید مهارت سرسختی ذهنی خود را پرورش دهید.

سرفصل دروس رشته شیمی کاربردی

دانشجویان با گذراندن ۱۳۷ واحد که حدودا ۴ سال طول می کشد می توانند لیسانس شیمی کاربردی دریافت کنند. سرفصل و تعداد واحد این دروس عبارتند از:

۲۰ واحد دروس عمومی

۲۶  واحد دروس ئایه

۵۹  واحد دروس الزامی مشترک

۱۷  واحد دروس الزامی اختصاصی

۱۵  واحد دروس اختصاصی

از جمله مهم ترین درس های این رشته می توان به شیمی آلی (۱ تا ۳)، آزمایشگاه شیمی آلی، شیمی معدنی (۱ تا ۳)، آزمایشگاه شیمی معدنی، شناسایی ترکیبات آلی، آزمایشگاه شناسایی ترکیبات آلی، ایمنی در آزمایشگاه، اصول محاسبات شیمی، شیمی صنعتی (۱ تا ۲)،‌ آزمایشگاه شیمی صنعتی، اصول تصفیه و آب و فاضلاب، شیمی پلیمر، شیمی سبز و محیط زیست، زبان تخصصی شیمی اشاره کرد.

وضعیت ادامه تحصیل شیمی کاربردی

دوره کارشناسی شیمی کاربردی بیشتر با تئوری ها همراه است اما بازار کار نیازمند افرادی با مهارت و با تجربه می باشد بدین ترتیب علاقه مندان می توانند در مقاطع بالاتر ارشد شیمی و دکترا نیز به تحصیل بپردازند. گرایش های این رشته در مقطع ارشد (بر اساس دفترچه کنکور ارشد ۹۵) عبارتند از:

– شیمی گرایش شیمی فیزیک

– شیمی گرایش شیمی آلی

– شیمی گرایش شیمی معدنی

– شیمی گرایش شیمی تجزیه

– شیمی کاربردی

– فیتو شیمی

– نانو شیمی

– آموزش شیمی

– پیشرانه ها

– شیمی گرایش شیمی پلیمر

– علوم و تکنولوژی پلیمر

– شیمی گرایش شیمی دریا

– شیمی دارویی

– شیمی کاتالیست

همچنین بر اساس دفترچه کنکور دکترا ۹۵ علاقه مندان می توانند در گرایش های زیر ادامه تحصیل دهند:

– شیمی گرایش شیمی فیزیک

– شیمی گرایش شیمی آلی

– شیمی گرایش شیمی تجزیه

– شیمی گرایش شیمی معدنی

– فیتو شیمی

– نانو شیمی

ــ رشته شیمی کاربردی در خارج از ایران

افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در رشته شیمی خارج از کشور هستند و هر ساله داوطلبان بسیاری با همین روش مهاجرت می کنند. افراد می توانند در تمامی مقاطع از جمله کارشناسی، ارشد و دکتری و کلیه گرایش های شیمی در کشورهای خارجی مشغول شوند. آمریکا، کانادا و آلمان از جمله محبوب ترین کشورها برای تحصیل در رشته شیمی هستند اما برای انتخاب کشوری مناسب شرایط تحصیل و زندگی، مخارج و خدمات دانشجویی و تمامی موارد را بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. مشهورترین دانشگاه های جهانی که رشته شیمی پذیرش دارند کالیفرنیا برکلی و هاروارد می باشند.

مشاغل مرتبط با رشته شیمی کاربردی

شیمی یک علم پرکاربرد است که در صنایع و بسیاری از بخش های زندگی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مشاغلی که فارغ التحصیلان می توانند به آن بپردازند عبارتند از:

ارائه خدمات در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و مواد مصرفی صنایع

خدمات آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی

ارائه خدمات در پتروشیمی، کارخانجات پلاستیک، رنگ و رزین، صنایع دارویی و بهداشتی

استفاده از گیاهان دارویی برای سنتز مواد دارویی و درمانی

ارائه خدمات به آزمایشگاه‌های سنتزی مواد، به منظور سنتز مواد جدید

پذیرش کارهای پژوهشی و شرکت کردن در پروژه‌های پژوهشی

ارائه خدمات به شرکت‌های نوبنیاد و حل و فصل مشکلات و چالش‌های آن‌ها

کار آفرینی

applied chemistry 1 آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

حوزه های مرتبط بسیاری با شیمی کاربردی برای اشتغال وجود دارند

همانطور که متوجه شدید شیمی یک علم گسترده است اما توجه کنید که مشاغلی همچون کارآفرینی در شیمی ممکن است کمی دشوارتر باشند و به سرمایه اولیه زیادی نیاز داشته باشند.

بازار کار و درامد رشته شیمی کاربردی

این موضوع به طور کلی به شرایط جامعه و عوامل مختلفی بستگی دارد اما رشته های علوم پایه و مخصوصا شیمی در صنایع مختلفی از جمله پوشاک، خوراک، داروسازی و بسیاری از بخش های دیگر زندگی کاربرد دارند. به همین دلیل فارغ التحصیلان احتمالا به راحتی می توانند کار مناسب خود را پیدا کنند.

applied chemistry 6 آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

شیمی علمی پرکاربرد است و با توجه به توانایی های خود می توانید کارهای بزرگی انجام دهید

افرادی که سطح علمی خوبی دارند و توانسته اند مهارت های خود را به خوبی پرورش دهند حتی پس از گرفتن مدرک لیسانس نیز می توانند در زمینه های مختلفی از جمله داروسازی، مواد غذایی، پتروشیمی، ساخت رنگ یا صنایع مرتبط دیگر فعالیت کنند. در صورت ادامه تحصیل و کسب تجربه بیشتر می توانید به عنوان مشاور در شرکت ها فعالیت کنید یا به کار در آزمایشگاه و بخش کنترل کیفیت بپردازید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …