راهنمای تمیز کردن چرم

[ad_1]

leather cleaning guide1 راهنمای تمیز کردن چرم

راهنمای تمیز کردن چرم

نکات مهم برای تمیز کردن چرم

لوازم چرمی گرانقیمت هستند و نیاز به مراقبت های خاصی دارد. مبلمان چرمی زیبا هستند اما به دلیل تمیز کاری و نگهداری آن ها خیلی ها از آن فرار می کنند؛ به همین منظور ما در این مقاله شما را با نحوه ی نگهداری و تمیز کردن چرم و نکات آن آشنا می کنیم.

چگونه می توان لکه ها را از چرم پاک کرد ؟

مبلمان و وسایل چرمی ارزان نیستند، بنابراین می خواهید مطمئن شوید که بسیار عالی از آنها مراقبت می کنید. اما مهم نیست که چقدر در برابر کاناپه یا صندلی چرمی خود محتاط هستید، بهتر است در کنار زندگی کردن راحت از آن ها لذت ببرید.

با این حال، این بدان معنا نیست که در مورد نشت یا لکه های چربی نمی توان کاری کرد. بیاموزید که چگونه لکه های موجود در مبلمان چرمی را پاک کنید ، بنابراین می توانید از مبلمان چرمی خود سال ها لذت ببرید.

توجه: قبل از تمیز کردن چرم، همیشه باید با دستورالعمل های مراقبت سازنده مشورت کنید.

قبل از شروع: باید با ساختار و زیر سازی و حتی نوع چرم تان آشنا شوید.

همه مبلمان چرمی به یک اندازه ساخته نشده اند ، به این معنی که شما هیچ پاسخی جهانی برای چگونگی پاک کردن لکه ها از روی مبلمان چرمی ندارید. بیشتر مبلمان و کاناپه ها از یکی از این دو نوع چرم ساخته شده اند: چرم رنگ آنیلین یا چرم رنگی.

چرم رنگ آنیلین: همچنین به عنوان “چرم ناتمام” نیز شناخته می شود ، از نظر ظاهری این ماده طبیعی تر است ، زیرا روی آن پوشش نهایی ندارد. چرم رنگ آنیلین نرم تر و گرانبهاتر است.

چرم رنگی: این چرم ها با آنیلین نیز رنگ می شوند، اما سطح آنها با رنگدانه پوشانده شده است. همانند چرم آنیلین کاملاً نرم به نظر نمی رسد، اما دوام بیشتری دارند و در طول سال کم رنگ می شود.

چگونگی تمیز کردن چرم رنگ آنیلین ناتمام

از آنجا که این چرم بسیار ظریف است، در صورت از بین بردن هرگونه لکه رنگی از آن، اعم از آب، چربی، جوهر یا موارد دیگر، همیشه باید از یک متخصص کمک بگیرید. در غیر این صورت می توانید صدمات جبران ناپذیری به وسایل چرمی خود وارد کنید.

leather cleaning guide2 راهنمای تمیز کردن چرم

روش های تمیز کردن مبلمان چرم

تمیز کردن لکه های آب روی مبلمان چرمی

آب بسیار بی ضرر به نظر می رسد، اما می تواند حلقه های ناخوشایندی را روی همه چیز از مبلمان چوبی گرفته تا مبل های چرمی برجای بگذارد. اگر بلافاصله بعد از تمیز کردن لکه ها با دستمال میکروفیبر نم دار آن ها را سریع تمیز کنید و باز از دستمال میکروفیبر خشک آن را خشک کنید تا لکه های آب روی چرم باقی نمانند.

بلافاصله بعد از ایجاد لکه آن ها را تمیز کنید زیرا لکه های ماندگار، سخت تر تمیز می شوند.

آنچه که شما برای تمیز کردن چرم نیاز دارید:

پارچه های میکروفیبر طبیعی یا سفید (دقت کنید هنگام تمیز کردن لکه ها از چرم، دستمال شما رنگ ندهد).

آب مقطر

نرم کننده چرمی

نحوه ی تمیز کردن لکه از چرم :

پارچه میکروفیبر را با آب مرطوب کنید.

بیشتر بخوانید:  تزئین سفره نذری و سفره ابوالفضل

از مرکز لکه شروع کنید و با استفاده از حرکت دورانی به آرامی به سمت بیرون پاک کنید.

پاک کردن لکه را ادامه دهید تا جایی که دیگر نتوانید علامت را ببینید.

اجازه دهید سطح آن خشک شود. اگر لکه آب هنوز وجود دارد، مراحل را تکرار کنید.

هنگامی که لکه از بین رفت و مبلمان خشک شد، چرم را با نرم کننده ی توصیه شده در دستورالعمل های سازنده ی آن استفاده کنید.

نحوه پاک کردن لکه های چربی روی چرم

چربی و چرم قرار نبود هرگز باشد. متأسفانه، مواد غذایی ریخته می شوند و دست های چرب کودکان، لکه های چربی را بر روی مبلمان چرمی می گذارند.

آنچه شما نیاز دارید:

پارچه های میکروفیبر خشک

نشاسته ذرت یا پودر تالکوم (پودر تالک)

نرم کننده چرمی

نحوه ی تمیز کردن لکه های چربی از روی چرم :

با استفاده از یک پارچه میکروفیبر تمیز و خشک، تا آنجا که می توانید چربی را از مبلمان پاک کنید.

نشاسته ذرت یا پودر تالک را روی ناحیه آسیب دیده (لکه ی چربی) بپاشید تا روی آن کاملا پوشانده شود.

بگذارید این یک شب بماند. (اطمینان حاصل کنید که کودک و … به آن دست نمی زنند)

روز بعد پودر را به آرامی با یک پارچه میکروفیبر تمیز و خشک پاک کنید.

در صورت نیاز مراحل تمیزکاری را تکرار کنید.

هنگامی که همه چربی ها برداشته شد، نرم کننده چرمی را که توسط سازنده توصیه می شود، به قسمت مورد نظر بمالید تا درخشش مبلمان شما دوباره برقرار شود.

برای از بین بردن چربی مبلمان چرمی رنگی، نیز می توانید از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

از بین بردن لکه های چربی از مبلمان چرم با مایع ظرفشویی:

آنچه شما نیاز دارید:

پارچه های میکروفیبر

یک صابون ظرف مخصوص ضد چربی

آب مقطر

نرم کننده چرمی

نحوه ی تمیز کردن چربی از روی مبلمان چرم:

با استفاده از یک پارچه میکروفیبر خشک تا آنجا که می توانید چربی را، از ناحیه چربی پاک کنید.

چند قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید تا کف ایجاد شود.

پارچه میکروفیبر خود را با این محلول مرطوب کنید.

محل لک شده را به آرامی با پارچه آغشته به محلول کنید، مطمئن شوید که در یک جهت کار می کنید.

پارچه خود را با یک پارچه ی جدید جابه جا کنید و آن را فقط با آب مقطر مرطوب کنید.

و دقیقاً همان کاری را کنید که با دستمال آغشته به مایع ظرفشویی انجام داده اید، با دقت و در همان جهت بمالید تا آثار محلول تمیز کننده از بین برود.

محل را با یک پارچه میکروفیبر جدید خشک کنید.

این کار را تکرار کنید تا جایی که لکه برطرف شود.

نرم کننده چرم را که طبق دستورالعمل و توصیه های سازنده ی مبلمان خود، استفاده کنید

از بین بردن لکه های جوهر از مبلمان چرم

امکان دارد کودک شما با خود مبلمان چرم را خط بکشد و یا جوهر خودکار روی آن ریخته شود. که ظاهر زیبای چرم شما را از بین می برند.

درصورتی که جوهر خودکار روی لباس و کیف، مبلمان چرم شما ریخته شد باید به سرعت برای پاک کردن آن اقدام کنید. زیرا در صورت معطلی رنگ جوهر به لایه های داخلی چرم نیز نفوذ می کند که پاک کردن چرم را غیرممکن می کند. هرگز از الکل برای پاک کردن جوهر خودکار استفاده نکنید. بدون معطلی از پارچه آغشته به محلول سرکه، آب و شامپو بچه استفاده کنید و بعد از پاک کردن لکه، آن را در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود.

بیشتر بخوانید:  روش های نگهداری از دانه های انار

دقت کنید این کار را در قسمت نامشخص و کوچک تست کنید. اگر از بین نرفت باید در مورد تمیز کردن آن ها با متخصص مشورت کنید.

leather cleaning guide3 راهنمای تمیز کردن چرم

روش از بین بردن لکه ها از روی چرم

8 نکته برای تمیز کردن چرم :

1- همانطور که در بالا گفته شد قبل از تمیز کردن چرم، ابتدا باید چرم خود را بشناسید. نحوه ی تمیز کردن انواع چرم ها متفاوت است به عنوان مثال: چرم تمام شده (با عنوان چرم تحت درمان) با پوشش محافظتی پوشانده می شود ، در حالی که چرم جیر و ناتمام (با نام مستعمل چرم تصفیه نشده) چنین نیست و تمیز کردن آن ها متفاوت است. استفاده از کمی صابون زین روی یک کاناپه چرمی تمام شده مناسب است ، اما حتی صابون ملایم نیز می تواند برای حساس ترین چرم ها بسیار خشن باشد. اگر مطمئن نیستید که چرم شما در برابر تمیز کردن چه واکنشی نشان می دهد، ماده تمیز کننده خود را در یک منطقه نامحسوس آزمایش کنید.

2- از محلول های تمیز کننده دور شوید. وقتی نوبت به چرم می رسد بهتر است از آب یا محصولات تمیزکننده ای که مخصوص چرم طراحی شده اند استفاده کنید. تمیزکننده های خانگی محبوب مانند جوش شیرین، سرکه سفید، کرم تارتار و آب لیمو می توانند روی چرم های ظریف سخت باشند و مشکل را حتی بیشتر کنند.

3- به محض بروز لکه ها آن ها را از بین ببرید. بهترین روش برای مقابله با لکه های مایع، تمیز کردن سریع آنها، با ضربه زدن با پارچه نرم است تا رطوبت، هرچه بیشتر از بین برود. سپس، منطقه را با یک پارچه نرم و مرطوب آغشته کنید (از آب گرم استفاده کنید – بدون صابون). شما همچنین می توانید پارچه را با تمیز کننده چرم مرطوب کنید – اما اگر از محصولی استفاده می کنید که در یک بطری اسپری قرار دارد، ابتدا آن را روی پارچه بپاشید تا اینکه مستقیماً آن را روی سطح چرم بپاشید. مالش ندهید، در غیر این صورت می توانید یک لکه آب باقی بگذارید. دوباره با یک پارچه خشک ضربه بزنید تا رطوبت کاملا از بین برود.

4- مرطوب کنید. پس از تمیز كردن چرم با آب یا تمیزكننده چرم، از نرم كننده چرم برای بازیابی رطوبت استفاده كنید. نرم کننده چرم را با استفاده از برس، اسفنج یا پارچه میکروفیبر با حرکت دورانی به آرامی به چرم خود بمالید.

5- لکه های دشوار را خشک تمیز کنید . لکه های چربی، لکه های جوهر و لکه های آرایش که پس از تمیز کردن ملایم لکه ها تمیز نمی شوند، ممکن است نیاز به تمیزکاری حرفه ای داشته باشند.

6- به مرور زمان برخی لکه از بین می روند و کم رنگ تر می شوند. چرم ماده ای بسیار بادوام است و گاهی اوقات چرم لکه ها را جذب می کند، فقط باید به آن زمان بدهید، اگر چه ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

بیشتر بخوانید:  آموزش تصویری ساخت ننو یا تاب ریلکسی

7- از چرم خود محافظت کنید. با پاک کردن منظم آلودگی و کثیفی از وسایل چرمی خود محافظت کنید. برخی از موارد مانند کت های چرمی ممکن است از اسپری ضد آب استفاده شوند، در حالی که برخی دیگر، مانند کفش را می توانند واکس بزنند تا در برابر آب مقاوم تر شوند.

8- از کالاهای چرمی به درستی نگهداری کنید. کالاهای چرمی خود را در مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید تا از ایجاد کپک و تغییر رنگ آن جلوگیری کنید. برای اینکه شکل کیف های چرمی خود را حفظ کنید، آنها را با حوله ای تمیز پر کنید و آنها را در کیسه های فیلتر گرد و غبار نگه دارید. کت های چرمی را بر روی آویزهای محکم آویزان کنید.

leather cleaning guide4 راهنمای تمیز کردن چرم

روش های نگهداری از چرم

نحوه ی نگهداری از وسایل چرمی :

به وسیله ی جاروبرقی و سر مخصوص آن مبلمان چرم خود را، جارو کنید. جاروبرقی گرد و غبار و آوارهایی را که می توانند لکه ایجاد کنند را از بین می برد. همچنین می تواند از آلودگی به داخل چرم هنگام تمیز کردن لکه ها جلوگیری کند. این کار را حداقل دو بار در ماه انجام دهید. برای وارد شدن به شکاف از سری برس نرم استفاده کنید.

 در امتداد دانه ها چرم تمیز کنید. با دقت به چرم نگاه کنید. ممکن است متوجه شوید که الیاف چرم، در یک جهت خاص حرکت می کند. سعی کنید در طول تمیز کردن اساسی در راستای جهت دانه های آن کار کنید. این کار چرم شما را برای مدت طولانی تری سالم نگه می دارد.

 ماهی دو بار مبلمان چرم را با پارچه مرطوب تمیز کنید. یک پارچه تمیز را در آب گرم مرطوب کنید. همچنین می توانید از صابون دست، شوینده ظرف یا صابون چرمی استفاده کنید. مطمئن شوید که آب از پارچه نمی چکد و خیلی خیس نشده است. ملایم اما سریع باشید. این کار را حداکثر 2 هفته انجام دهید.

 سالی دو بار نرم کننده چرم بزنید. نرم کننده از الیاف چرم محافظت کرده و آنها را محکم و مقاوم در برابر لکه ها نگه می دارد. نرم کننده ی چرم را از فروشگاه تهیه کرده و دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. به طور معمول، شما فقط باید دو بار در سال این کار را انجام دهید. در مناطقی که هوای گرم و خشک دارند، باید سه بار یا بیشتر در سال این کار را انجام دهید تا چرم خشک نشود. پس از تمیز کردن لکه ها، باید از نرم کننده ی چرم استفاده کنید.

 نرم کننده خانگی را می توان از یک قسمت سرکه سفید و دو قسمت روغن کتان یا روغن کتان تهیه کرد. پارچه ای را آغشته به روغن کنید و با حرکات دورانی روی مبلمان بکشید سپس اجازه دهید یک شب بماند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

[ad_1] بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود …