معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

 

animation major 1 معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

رشته انیمیشن

همه چیز درباره رشته انیمیشن

انیمیشن سازی یکی از بهترین روش ها برای فرهنگ سازی،‌ تبلیغات و… به شمار می رود و امروزه افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در رشته انیمیشن جهت ورود به این صنعت دیداری هستند. در ادامه با بررسی رشته انیمیشن، بازار کار و چالش های آن در ایران همراه ما باشید.

درباره رشته انیمیشن

انیمیشن ها یکی از پرکاربرد ترین آثار هنری به شمار می روند که در صنایع بسیاری نیز از آنها استقبال می شود. امروزه انیمیشن در همه جا حضور دارند و کشورهایی همچون ژاپن با تولید انیمه های پر محتوا فرهنگ سازی کرده یا تبلیغات و… را با استفاده از این هنر انجام می دهند.

برخی از افراد معتقدند انیمیشن سینمای آینده است و چنین موضوعی چندان بعید به نظر نمی رسد چرا که مسائل فرهنگی و هنری هر دوره با روش های خاصی منتشر می شوند و این هنر و صنعت که بخش عمده ای از آن را هنرهای قدیمی تری چون موسیقی و داستان نویسی تشکیل می دهد می تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد تا با ذهنی خلاق پا به دنیایی کاملا متفاوت و بدون محدودیت بگذاریم!

animation major 3 معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

انیمیشن سازی در واقع ساخت اثر هنری به کمک کامپیوتر می باشد

به طور خلاصه انیمیشن سازی علمی است که با استفاده از سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر، تصویرسازی های مختلفی انجام شده و در نهایت ممکن است با صداگذاری، اضافه کردن موسیقی و… نیز ادغام شود. انیمیشن ها با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر تصویرسازی و مهارت استفاده از نرم افزارهای مورد نیاز، هنرهای مختلفی مانند سینما، نقاشی و تصویرسازی، استفاده از جلوه های صوتی و فیلمنامه قوی و… در کیفیت انیمیشن تاثیر گذار هستند.

امکان تحصیل در رشته انیمیشن یا پویانمایی در ایران از سال ۱۳۳۶ شروع شده است و درحال حاضر مزایا و معایبی دارد. برای مثال امکان ادامه تحصیل در رشته انیمیشن بدون کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی با شرط معدل امکان پذیر است و از طرفی امکان کسب تجربه و یادگیری این حرفه از روش های دیگری غیر از دانشگاه رفتن نیز ممکن است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی آلفرد آدلر

رشته انیمیشن مناسب چه افرادی است؟

همانطور که اشاره شد انیمیشن سازی تنها یک علم یا صنعت نمی باشد و افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند باید به هنر علاقه مند باشند. افرادی که فیلم سازی و ساخت انیمیشن دوست دارند باید پشتکار و انگیزه قوی ای داشته باشند چرا که ممکن است تولید یک انیمه چند دقیقه ای هفته ها زمان ببرد. به همین ترتیب صبر، تمرکز و توجه به جزئیات برای ساخت یک انیمیشن حرفه ای در طول روند ساخت امری ضروری است. علاوه بر این افراد باید ذهنی خلاق برای ساخت و ایجاد سوژه های مختلف داشته باشند.

animation major 2 معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

دانشجویان این رشته باید خلاق، علاقه مند به هنر و کامپیوتر باشند

راه و روش های مختلفی برای یادگیری رشته انیمیشن وجود دارد و درحال حاضر مدرک در بازار کار اهمیت چندانی ندارد. به همین دلیل شما می تواند با استفاده از روش های مختلفی به انیمیشن سازی بپردازید اما تجربه آکادمیک ممکن است باعث پیدا کردن دیدی بهتر در رابطه با این رشته شود.

همچنین آشنایی با تاریخچه انیمیشن، فیلمنامه نویسی، تکنیک های انیمیشن سازی، استفاده از تجربه استادها، یافتن دانشجویان فعال و ایجاد همکاری و… از جمله مزایای تحصیل در این رشته می شود؛ اما به طور کلی سهم مدرک و تحصیلات آکادمیک در آماده شدن برای بازار کار بیست درصد می باشد و افراد باید تلاش زیادی برای کسب تجربه در این زمان کنند.

دانش آموزان رشته انیمیشن چه مهارت هایی یاد می گیرند؟

دانش آموزان یا دانشجویان این رشته به طور کلی با مبانی هنر و رنگ، طراحی، اصول بازیگری، تولید فیلم های انیمیشن، آشنایی و کار با انواع نرم افزار های گرافیک، عناصر و ساختار فیلمنامه نویسی آشنا می شوند.

animation major 5 معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

علاوه بر تحصیلات آکادمیک باید در این دوره تجربیاتی نیز کسب کنید

علاوه بر این تحصیل کنندگان تجربه هایی در طراحی شخصیت، تبدیل فیلمنامه به استوری بورد، ساخت انیمیشن با روش های مختلف، طراحی از انسان ها یا حیوان و اشیاء و متحرک سازی تصاویر کسب می کنند.

فارغ التحصیلان باید چه توانایی داشته باشند؟

همانطور که اشاره شد سهم تحصیلات آکادمیک در آمادگی دانشجویان تنها بیست درصد است؛ این بدین معنی است که شما باید برای کسب تجربه علاوه بر زمانی که صرف تحصیل می کنید بپردازید. در آخر از افرادی که به تحصیل در رشته انیمیشن پرداخته اند انتظار می رود:

بیشتر بخوانید:  انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

۱. توانایی نوشتن داستان و تبدیل آن به فیلمنامه و تبدیل سناریو به استوری بورد را داشته باشند.

۲. بتوانند شخصیت ها، فضای داستان، حیوانات و اشیاء و… را طراحی کنند.

۳. متحرک سازی تصاویر طراحی شده از انسان ها یا حیوان و اشیاء را انجام دهند.

۴. از تکنیک های ساخت انیمیشن دو بعدی و سه بعدی آگاه باشند.

۵. توانایی کار با نرم افزار های مورد نیاز جهت محرک سازی، اضافه کردن صدا و تدوین را داشته باشند.

animation major 6 معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

تحصیل و مطالعه تاثیر کوچکی در آمادگی دانشجویان دارد و مهم ترین چیز تجربه است

دروس تخصصی رشته انیمیشن در هنرستان

علاقه مندان به انیمیشن سازی می توانند از دوران دبیرستان وارد این رشته شوند که بدین ترتیب باید دروس تخصصی زیر را یاد بگیرند

 

دروس دهم

– طراحی شخصیت در پویانمایی

– متحرک‌سازی دوبعدی

– دانش فنی پایه

– طراحی و عناصر بصری

دروس تخصصی یازدهم

– طراحی فضا و صحنه در پویانمایی

– تولید پویانمایی سه‌بعدی صحنه‌ای

دروس تخصصی دوازدهم

– متحرک‌سازی رایانه‌ای

– ارزیابی تولید پویانمایی

– دانش فنی پایه

مهم ترین دروس دانشگاهی رشته انیمیشن

دانشجویان در این دوره نیز باید دروس مختلفی با بیاموزند که از جمله مهم ترین آنها می توان به فضاسازی، طراحی کاراکتر،استوری برد، روش تحقیق در هنر، کامپوزیت و خروجی نهایی، تولید در انیمیشن، کارگردانی انیمیشن، کارگاه متحرک سازی ۱ تا ۳، ایده یابی و خلاقیت، سبک‌ها و تکنیک‌های انیمیشن و فیلمنامه‌نویسی اشاره کرد.

گرایش‌های رشته انیمیشن برای ادامه تحصیل

علاقه مندان به ادامه تحصیل می توانند برای مقاطع بالاتر به تحصیل در رشته فلسفه هنر، نقاشی و همه رشته های هنرهای تجسمی در ایران مشغول شوند. علاوه بر این کشورهای خارجی رشته هایی همچون «Design Fine Art» , «Creative Arts» , «Character Design» , «Illustration», «Environment Design» , «Illustration for Animation», «Creative Direction»  و «Animation» را در کالج و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه می دهند.

بازار کار انیمیشن سازی در ایران

انیماتور های ایرانی معمولا به صورت دورکاری یا پروژه ای فعالیت می کنند. این بدین معنی است در ابتدای راه شما نیاز به سخت افزار و نرم افزارهایی جهت انجام امور گرافیکی دارید. البته استودیو های بزرگ و کوچک ساخت انیمیشن نیز در ایران وجود دارند که امکان استخدام در آنها یا شرکت های ساخت بازی های ویدیوئی و شرکت های تبلیغاتی نیز وجود دارد؛ اما آمار مشخصی از میزان استخدام و وضعیت بازار کار انیمیشن سازی در ایران آمار مشخصی موجود نیست.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته علوم تغذیه از کنکور تا بازار کار

از جمله چالش های این صنعت در ایران رقابت شدید و بازار کاری نامناسب که ممکن است بسیاری از مسئول ها در شرکت های مختلف کارها را بر اساس رابطه به به افراد مختلفی بپردازند یا تخصص کافی برای بررسی انیمیشن ها و نمونه کارها را نداشته باشند. بدین ترتیب ممکن است استعدادها نادیده گرفته شوند. علاوه بر این بسیاری از کسب و کارهای ایرانی نیز وجود دارند که ترجیح می دهند انیمیشن خارجی خریداری کنند و انیمیشن های ایران در سطح جهانی نیز چندان پرطرفدار نیست.

animation major 4 معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

فرصت های شغلی متعددی از استخدام تا فریلنسری در اختیار انیماتور هاست

یکی از دلایلی که باعث کاهش کیفیت انیمیشن های ایرانی می شود عدم تفکیک وظایف در فرایند ساخت و تولید انیمیشن می باشد و نیروی متخصص و لازم برای بخش های مختلف مانند فیلمنامه نویسی یا مدیر تولید و… استخدام نمی شوند. به همین دلیل تمامی کارها بر عهده یک نفر یعنی کارگردان می باشد که تقاضای انیمیشن های ایرانی را کاهش می دهد.

اگرچه می توان با ایده های جدید یا پیدا کردن محیط مناسب و ایجاد تیم مورد نیاز و گسترش آن از این محدودیت ها عبور کرد و به حوزه های مختلفی وارد شوید. برای مثال ممکن است بتوانید علاوه بر تولید به حوزه آموزش نیز وارد شوید یا همانند افرادی دیگر کانال های یوتیوب، صفحه اینستاگرام یا سایت و… برای نشر آثار خود ایجاد کرده و به کسب درامد بپردازید. همچنین می توانید به صورت پروژه ای یا فریلنسری فعالیت کنید چرا که بسیاری از شرکت ها نیازمند متخصص هایی در حوزه انیمیشن برای طراحی گرافیک، فضا، بکگراند،‌ استوری بورد و… هستند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …