مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

%name مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

مرکز حیدر علی اف در باکو

مرکز حیدر علی اف با معماری شگفتی که دارد به یکی از جذب‌های دیدنی باکو تبدیل شده میباشد. در کنار نمایشگاه های دایمی، مرکز حیدر علیف همواره در طی سال میزبان نمایشگاه های بین المللی و رویدادهای خاص میباشد.

 مرکز فرهنگی حیدر علی اف

طرح‌ریزی و معماری شهر باکو به عنوان عضو سابق پیوستگی جماهیر شوروی تحت تاثیر طرح‌ریزی‌ها و معماری‌های خشک و بی‌روح آن زمان بوده میباشد. اما از روزگار استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ آذربایجان با صرف هزینه‌های زیاد و سرمایه‌گذاری‌های کلان، سعی بر تحول این روند و توسعه مدرن سازی در باکو داشته میباشد.

یکی از نمادهای مدرن و باعظمت  شهر باکو «مرکز فرهنکی حیدر علی اف» میباشد. سریال‌ای که در آن به عنوان 1 مرکز پیشرفته فرهنگی، برنامه‌های فرهنگی کشور ایفا می‌شود.

%name مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

 تصویر های مرکز حیدر علی اف

سریال حیدر علی اف توسط زها حدید معمار بریتانیایی-عراقی طرح‌ریزی شده‌میباشد. زها حدید پاداش بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۴ را از سوی موزه طرح‌ریزی برای طرح‌ریزی مرکز فرهنگی حیدر علیف در باکو دریافت کرد. این مرکز در ۱۲ مه ۲۰۱۲ افتتاح شد.

دوستی با سریال فرهنگی حیدر علی اف
سریال حیدر علی اف 1 ساختمان به زیر بنای ۵۷،۵۰۰ متر مربع میباشد که دارای فرمی چشم‌نواز و به یاد ماندنی میباشد، سیالیّت و عدم استفاده از گوشه‌های سریع سبب شده‌میباشد که این بنا مورد توجه بسیاری قرار گیرد. این سریال نام خود را وامدار اولین منشی اجتماع سوسیالیستی آذربایجان و همچنین رئیس‌جمهور آذربایجان از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ یعنی حیدر علیف میباشد.

%name مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

نمای بیرونی مرکز حیدر علی اف

بیشتر بخوانید:  کلیسای جامع سنت پل لندن

مرکز حیدر علی اف با معماری شگفتی که دارد به یکی از جذب‌های دیدنی باکو تبدیل شده میباشد. در سال ۲۰۰۷ مسابقه‌ای برای انتخاب 1 طرح‌ریز و تیم معماری برای ساخت چنین سریال‌ای برگزار شد که در آن «زاها حدید» معمار برجسته‌ی جهان به همراه تیم معماری خود برای طرح‌ریزی این سریال انتخاب شد. جالب میباشد بدانید 1 معمار زن ایرانی با نام خانم سارا شیخ اکبری مسئول طرح‌ریزی داخلی این پروژه بوده میباشد.

%name مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

  تصاویر مرکز حیدر علی اف

آثار و طرح‌ریزی‌های زاها حدید ار قوس، حجم، تحرک و جریان تاثیر می‌گیرند. او با پیروی از هندسه نا اقلیدسی، نظم جدیدی و جالبی را در فضا ایجاد کرده میباشد. سریال فرهنگی حیدر علی اف در باکو نمونه‌ی بارزی از طرح‌ریزی‌های او و نمایش ترکیب قوس، حجم، تحرک و جریان میباشد. او از معماری گوناگون و ساختار شکن در طرح‌ریزی اینجا به شکل استادانه‌ای به کار برده میباشد تا بنا در مساوی معماری خشک و بی‌روح شوروی در باکو خود را نشان دهد. بنای حیدر علی اف، احساسات و فرهنگ آذری‌ها و متمایل‌شدن آنها به رشد، پیشرفت و مدرنیته را نشان می‌دهد.

%name مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

 نمای داخلی مرکز  مرکز حیدر علی اف

رویدادها در مرکز حیدر علی اف
در کنار نمایشگاه های دایمی، مرکز حیدر علیف همواره در طی سال میزبان نمایشگاه های بین المللی و رویدادهای خاص میباشد. انواعی از کنسرت ها، نمایشگاه های هنری در کنار جشنواره ها و فستیوال های شاد از جمله چیزهایی میباشد که می توانید شاهد برگزاری شان در این سریال زیبا باشید.

%name مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

  نمای داخلی مرکز  مرکز حیدر علی اف

بیشتر بخوانید:  معرفی کاخ بیلربیی

همچنین بنای حیدرعلی اف حاوی 1 موزه، کتابخانه، سالن کنفرانس و پارکی با مساحت ۹ هکتار میباشد. ظرافتی که در نورپردازی این سریال به کار رفته نیز دیدنی میباشد. باید بگوییم نور پردازی این بنا و ترکیب سریال با نور خود 1 شاهکار میباشد. روزهنگام، ساختمان نور خورشید را انعکاس‌یافته می‌کند و با تحرک نور و نقطه دید پرسپکتیو نمای ساختمان نیز تحول می‌کند. ناگفته نماند این ساختمان در سال ۲۰۱۳ نامزد دریافت پاداش در 2 جشنواره معماری جهان و فستیوال دوسالانه داخلی شد.

مکانهای دیدنی اطراف مرکز حیدر علی اف
– مرکز خرید متروپارک
– بازار سبز یاسل
– باغ وحش باکو
– مرکز خرید گنجلیک

 منبع

مطلب پیشنهادی

جاذبه جنگل بارانی سرپوشیده دبی

جنگل بارانی دبی یا سیاره سبز سیاره سبز دبی یا جنگل بارانی دبی بزرگ ترین جنگل مصنوعی دنیا …