چرا گریس نسوز تغییر رنگ می‌دهد؟

65y57u4yb45y5u68mk78nijb56h46 چرا گریس نسوز تغییر رنگ می‌دهد؟

گریس‌های نسوز در حین کار می‌توانند رنگ خود را از دست بدهند؛ در این مطلب به دنبال علل و عوامل این مسئله خواهیم بود. تغییر رنگ گریس نسوز می‌تواند به دلیل تخریب حرارتی، اکسیداسیون یا آلودگی باشد. موادی که برای رنگ‌آمیزی گریس‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا، کیفیت رنگ خود را از دست بدهند. گریس‌های بسیار اکسید شده ممکن است بسیار تیره شوند. گریس‌هایی که به آب آلوده می‌شوند گاهی ظاهری امولسیون یا شیری به خود می‌گیرند. در این مقاله مسائل مختلف در رابطه با این موضوع را بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

 

تغییر رنگ گریس نسوز

56u5n7u6k68km68k68ik678 چرا گریس نسوز تغییر رنگ می‌دهد؟

رنگ گریس می‌تواند در استفاده طولانی‌مدت تغییر کند. گریس ممکن است رنگ خود را از دست بدهد یا تیره‌تر شود. تغییر رنگ گریس‌های نسوز معمولاً به دلیل فرآیندهای شیمیایی یا قرار گرفتن در معرض عناصر دیگر رخ می‌دهد. برخی از عوامل رایج مؤثر بر رنگ گریس عبارت‌اند از:

  • تخریب حرارتی: دمای خیلی زیاد، گاهی باعث می‌شود که رنگ گریس کیفیت خود را از دست بدهد. یک گریس با رنگ‌دانه قوی، با قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد، پاستلی‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شود.
  • اکسیداسیون: از طرف دیگر اکسیداسیون باعث سیاه شدن روانکار می‌شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اکسیژن می‌تواند باعث تحلیل رفتن گریس و تیره شدن رنگ آن شود.
  • آلودگی: اگر رنگ گریس شیری به نظر می‌رسد، آلودگی آب می‌تواند علت اصلی آن باشد.

 

افزایش حرارت و تأثیر آن بر رنگ گریس

4yb5u6jnu57nj57bu57u5 چرا گریس نسوز تغییر رنگ می‌دهد؟

عمر روانکاری گریس در اثر کار در دماهای بالا کاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند منجر به خرابی زودرس دستگاه و تغییر رنگ گریس شود.

بیشتر بخوانید:  تراکت لایه باز

برای دیدن گریس بهران یاقوت، پارس شاسی و پارس ماهان، سه گریس برتر در سال 1401  وارد لینک آن شوید.

گریس به طور کلی شرایط سختی را در یک سیستم تجربه می‌کند که ترکیب دماهای بالا و کار مکانیکی پایدار منجر به تغییرات فیزیکی و شیمیایی شدید در حالت و رنگ آن می‌شود. این تغییرات تأثیر قابل توجهی بر توانایی گریس و حفظ یک فیلم روان‌کننده، به ویژه در لحظه ورودی دارد.

عملیات طولانی‌مدت در دماهای بالا، باعث تبخیر اجزای روغن پایه با وزن مولکولی کم و اکسیداسیون یک یا هر دو جز گریس می‌شود. وجود مقادیر کمی از فلزات واسطه و اکسیدهای آن‌ها می‌تواند این فرآیندها را تسریع بخشد و چنین موادی معمولاً به عنوان عوامل ایجاد سایش در سیستم‌ها یافت می‌شوند.

 

اکسیداسیون و تأثیر آن بر رنگ گریس

اکسیداسیون زمانی اتفاق می‌افتد که افزودن اکسیژن باعث تغییر شیمیایی و رنگ گریس شود

گریس نسوز در برابر اکسیداسیون مصون نیست؛ با اکسیژن واکنش می‌دهد، یک تغییر شیمیایی دائمی رخ می‌دهد که باعث می‌شود مولکول‌های آن یک یا چند الکترون را از دست بدهند. این مسئله می‌تواند منجر به مشکلات متعددی شود، از جمله:

  • تشکیل لجن و رسوباتی که باعث کاهش راندمان موتور و افزایش خطر خرابی موتور می‌شود
  • افزایش ویسکوزیته روغن که باعث کاهش راندمان سوخت می‌شود.
  • کاهش مواد افزودنی و کاهش اثربخشی روغن
  • تخریب سریع که باعث می‌شود فواصل تعویض گریس کمتر شود.
  • حرارت نیز اکسیداسیون گریس را تسریع می‌کند.

 

 

باید بدانید که گرما تنها تسریع‌کننده اکسیداسیون نیست – حضور برخی فلزات، اسیدها و آب نیز می‌توانند اکسیداسیون را تسریع کنند؛ همین‌طور حجم بیش از حد هوای وارد شده که به آن کف می‌گویند. به رنگ گریس روی دستگاه خود توجه کنید. اگر رنگ‌ها شروع به تغییر کردند، ممکن است لازم باشد لایه‌های سطحی گریس را از نو وارد کرده و یا نوع دیگری از گریس را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کنید. به دنبال علائم تخریب حرارتی، اکسیداسیون و آلودگی باشید که هر کدام باعث تغییر ظاهر گریس می‌شود. از دست دادن شفافیت، سیاه شدن و ایجاد رنگ شیری همه نشانه‌هایی از رسیدن روانکار به پایان عمر مفید آن است.

بیشتر بخوانید:  آیا گربه‌های پرشین را می‌شناسید؟

منبع:

What Causes Engine Oil Oxidation?

مطلب پیشنهادی

پروفیل ناودانی یا آبرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ناودانی در پروژه‌های ساختمان‌سازی نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارد. قدرت، استحکام بی‌نظیر، دوام و …